tirsdag 13. desember 2011

Førjulstiden har alltid vært et stress, men i jula skal vi kose oss


(Besøk nettbutikken Husbands & Wives)

En liten, søt nettbutikk med fine, små gaver en kan gi til hverandre. Kanskje han ikke helt vet hva han skal gi til henne på bryllupsdagen, eller synes hun det er vanskelig å finne noe han kommer til å bli glad for. Små krydder i hverdagen, små ord som forteller at en er glade i hverandre.

Nøkkelordet i et hvert godt forhold er god kommunikasjon. Uten kommunikasjon blir det vanskelig og kanskje det bare varer en kort stund. Noen har kanskje litt vanskeligheter med kommunikasjonen. Er det vanskelig å ta seg tid til å prate sammen? Om hverdagen, om det som er fint, om det som er vanskelig, om det man opplever, om sine tanker, hva man føler og hva som engasjerer? Kanskje en slik lyttekopp fra denne søte nettbutikken hjelper? Den som holder koppen, skal lytte, mens den andre forteller, så bytter man. Så får begge sagt det de vil si. Jeg synes den var veldig søt uansett, og kunne tenkt meg en sånn selv.
(Her kan du kjøpe/lese mer om lyttekoppen)

Jeg leste en liten artikkel på tv2.no om julestresset mange opplever. Jeg har flere ting å si om det, men først skal jeg bare sitere det psykolog Andreas Løes Narum sier om kvinnenes krav til jula.

Åse L. Tynning skriver: 

"Ifølge psykologen har mange kvinner for mange og for høye ambisjoner til hvordan jula skal være. - Og mange menn har vanskelig for å forstå hvorfor alle disse detaljene er så viktige, fortsetter han. 


En del menn forstår ikke hvorfor juleforberedelsene er så utrolig viktig for kvinner. Noen kan være litt selvopptatte, sier Narum. Istedet foreslår han at mannen bør prøve å forstå hennes engasjement og hjelpe henne med oppgavene.
Når man stresser blir ofte kommunikasjonen dårlig. Da kan en lang klem eller et stryk på armen være et forløsende knep. 
– Forskning viser at bare noen sekunder med hudkontakt øker nivået av oksytoksin i hjernen, som gjerne kalles kjærlighetshormonet, forklarer Narum. Hormonet skaper samhold og intimitet og kan være avvepnende når stresset og konfliktene bygger seg opp."  (Åse L. Tynning, Tv2.no: Enkle knep til romantikk i julestria)
I dette huset er vi litt for flinke til å gi klemmer, det er jo nesten så vi ikke får gjort det vi skal... Jeg likte forresten det han sier om at menn må hjelpe til, selv om de ikke forstår viktigheten av alt for kvinnene. Kanskje synes de det er helt meningsløst også. Men det er faktisk ganske viktig å bare bli sett for det man gjør og at det arbeidet blir satt pris på. Uansett om det er mannen eller kvinnen som gjør det. Det handler om å holde øynene åpne for hverandre hver dag. Nesten hver dag, for vi kan nesten ikke være perfekte.

Også... Julen. Juletiden. Hva assosierer man med jul? Mange snakker om stresset, alt som skal forberedes, alt som skal gjøres, alle gaver som det er så slitsomt å handle inn, adventskalendere barna blir mer kravstore til. Eller er det bare foreldre som tror det? Som føyer seg etter det alle ønsker seg, det kompisen eller venninnene får? Jula skal jo være noe koselig, noe verdifullt. Selv om den er ganske stressende for studenter med eksamen, så skal det ikke være stress å kjøpe julegaver. Jeg synes det blir for mye av det. Julegaver gir man fordi man har lyst til å gi en gave til noen man er glade i. Man ønsker å vise at man setter pris på noen, gjennom å gi noe man tror den andre kommer til å bli glad for, eller noe som forteller at en er glad i hverandre. Hvorfor stresser man rundt da?

Man snakker med hverandre: "Hvor mye skal du gi til kjæresten din?" "Hvor mye skal vi gi til hverandre i år? Under 200?" "Jeg har kjøpt for 1000 til min kjæreste i år." "Jeg vet ikke hva jeg skal gi" "Jeg har ikke råd til å kjøpe det han/hun ønsker seg."

For meg handler det ikke om penger i det hele tatt. Det handler om at jeg vil gi en gave til noen jeg er glad i. En gave de har bruk for, en gave fra MEG, en gave jeg vet de blir glad for, eller bare en liten oppmerksomhet som viser at jeg setter pris på min venn. Det spiller ingen rolle for meg om den koster 100 eller 500, det handler ikke om penger. Jeg ser noe og tenker "Den må jeg gi til henne, den passa henne perfekt." Noen ganger leter man kanskje etter noe som vil passe. Jeg vet at jeg før kjøpte ting og følte at dette var for lite, for lite penger, men det har da ingenting å si.


Og hvorfor feirer vi jul? For å gi de dyreste gavene til hverandre? Konkurrere om hvem som gir de beste gavene? Hvem som klarer å glede de andre mest? Jula er ei stor høytid fra gammelt av. Den var den største høytida i hele året. Den er en stor del av oss i dag også, men jeg tror den hadde større betydning før i tiden. For ca 200 år siden feiret de jul på en litt annen måte enn oss, de hadde mange like tradisjoner, men ting tok litt lengre tid i og med at de ikke har tilgang på alt det vi har i dag.

Da var det å dyppe lys, sy nye juleklær, slakte julegrisen og lage mat av alt, pølser, skinke, sylte, bake lefser, hugge og bære inn ved, vaske huset og vaske seg selv. Det var mørkt ute, korte dager og mye som skulle gjøres før den kalde vinteren. Lyset betydde mye på den tiden, siden de bare fikk lys fra sola, talglysene og peisen. Da måtte alt arbeid unnagjøres om dagen, og på denne tiden av året var dagene så korte, derfor var jula en stor høytid. De feiret at sola snudde. Vintersolverv (21.desemeber). Det betydde mye for dem på gården at det ble lysere og lysere ute. Derfor laget de en stor fest hvor de skulle kose seg og slappe av og gi gaver til hverandre. 25. desember var solhversdagen. Etter hvert ønsket de kristne å gjøre denne høytiden til et minne om Jesu fødsel. Man forsto det slik at Jesus var det sanne lys som bragte det virkelige lys til menneskene. Derfor ble dette en kristen høytid. (Les om julehøytiden her.)

De fulgte mange merkedager i løpet av et år, disse merkedagene var avtegnet på en primstav og hadde en sommerside og en vinterside. Hvert bilde var et tegn på en viktig dag da noe skulle gjøres eller feires.

Vintersiden starter med en vott, den 14. oktober og videre var det bl.a. Nilsmesse, som var den 6. desember. Dagen var til minne om den hellige Nikolas. Jeg har lyst til å fortelle om denne mannen. Han var abbed i et kloster og ble senere biskop. Den 6. desember døde han og ble senere gjort til helgen. Derfor denne dagen.

Det finnes flere legender om ham. En av dem forteller om hans gavmildhet da han reddet tre jenter fra å bli solgt til et borddell fordi faren ikke hadde penger til medgift. St. Nikolas kastet sekker av gull inn gjennom vinduene om natten slik at faren fikk nok penger til medgift for sine døtre. En annen fortelling forteller at han reddet et helt sogn fra hungersnød ved å skaffe matvarer fra skipslasten. Ved et mirakel var lasten likevel uforminsket i båtene.

St. Nikolas gav til de fattige og var alles venn i nøden. Disse historiene var kjent i Europa, og i Nederland het denne helgenen "Sinte Klaas" og i Amerika ble dette til Santa Claus og legendene smeltet sammen. Det kom inn nordisk mytologi og Tor med bukkene. Santa Claus fikk reinsdyr å kjøre med og vi kjenner ham alle i dag som julenissen som  kommer med gaver til alle snille barn på julaften. Dette skulle skje på den 6. desember, men protestantene ønsket heller å legge denne dagen til julaften, fordi Jesusbarnet skulle lønne barna, ikke den katolske helgenen. Så slik oppsto julenissen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar