onsdag 9. november 2011

Jeg elsker ekte, herlige mennesker

"Bomber og granater, kniver og gafler"

En svensk dokumentar om en ung kunstner som har autisme, epilepsi og tourett syndrom. Kalle Persson. http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/734776/




Jeg bare elsker slike herlige, fantastiske mennesker som snakker rett fra levra og viser de ekte følelsene de har. Kalle Persson er en slik person. Det kommer så utrolig mye kjærlighet fra ham, så mye engasjement, så mye glede, så mye sorg, så mye alvorlighet, så mye kunnskap, så mye lek, så mye latter, så mye barn. Han bare er, samtidig som han bryr seg om at andre skal like ham, han er sårbar. Han er ekte.

Jeg elsker å se hvordan han viser at han elsker sin lillebror. Det er ekte kjærlighet, ekte gjensynsglede. Det er rørende og sårt og se når han plutselig begynner å gråte over å ha blitt mobbet for å ha CP. Helt ut av det blå, kom følelsene til ham. Han gråter. Jeg synes det er herlig å se at han har slike følelser og trist å vite at andre får seg til å si slike ting til ham.

En fantastisk gutt som virkelig er en Mozart-nerd. Han snakker om Mozart som kristne snakker om Jesus.  "Jeg elsker Mozart. Jeg liker Mozart. Jeg vil gi han en klem. Jeg vil gi Mozart et stort kyss på hånden. Han var et sånn hyggelig menneske. Det finnes ingen annen utvei enn Mozart. Hadde jeg ikke hatt Mozart som min følgesvenn, ville jeg vært kjempelei meg. Jeg hadde fått kramper, jeg hadde dødd. Jeg hadde havnet på galehus. Hadde jeg ikke hatt noe moro som Mozart, musikk og sjokolade og bilder, hadde jeg vært på... Hadde jeg ikke kunnet male og tegne, ville jeg ligget på sykehus og vært død for lenge siden. Og det er ikke noe gøy."
Han gir et slikt kraftig uttrykk for sine trengsler, følelser og interesser. Det er veldig fascinerende å se. Han har veggene fulle av bilder av Mozart, tegner Mozart hele tiden og spiller  på pianoet slik han får til. På en togtur med et gammelt lokomotiv, klarer han å gjenkjenne rytmen til en melodi av Mozart og roper av begeistring: "Det er jo Mozart, hør, det er Mozart" og starter å nynne til melodien. Fantastisk!

Tenk om vi ga uttrykk for alt vi følte hele tiden, viste vår kjærlighet til hverandre på den måten, lo av glede når vi skulle møte broren vår.. Jeg synes det er så fantastisk at noen er sånn. Jeg får lyst til å gi ham en klem, jeg.

Verd å se!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar